söndag 20 februari 2011

Solig söndag!


Vaknade till ännu en solig dag och har precis satt i mig en ordentlig pro-löpning frukost bestående av grovt bröd med philadelphia och avocado samt lite yoghurt toppat med All-bran fiberplus och lite torkade aprikoser.
Idag väntar en långtur och jag tänkte se om jag kan finna en lösning för att slippa "löp-koman" som brukar smyga sig på efter mina längre turer. Jag tror helt enkelt det beror på att kroppen blir helt tömd på energi vilket leder till total utmattning och ofta huvudvärk efteråt, även om jag fyller på snabbt med mat och vätska när jag kommer hem. En lösning på detta är att få i sig något under turen och efter olika rekommendationer har jag förstått att det kan vara lagom att fylla på reserverna efter ca 45 min om man planerar att fortsätta.
Förklaringen enligt min lilla bibel " runners complete guide to running":
"När man springer så tar kroppen av den huvusakliga energin glycogen men det går rätt snabbt att förbränna det. Är man ute kortare rundor så märks det inte så mycket men om man springer ca 90 minuter eller mer så börjare glycogen förråden tryta. När det händer tar kroppen istället av sina fettreserver, men det är mycket jobbigare och det blir därför jobbigare att springa. "
Jag måste alltså se till att fylla på reserverna men än så länge har jag inte lyckats så bra med det. Det känns inte så kul att springa med en flaska i handen i 1,5 tim. så i sommras tog jag med mig en tjuga och stannade på en affär efter ca 45 min och köpte en liten sportdryck. Men det borde finnas enklare sätt....Återkommer när jag lyckats finna en lösning!

/ E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar