torsdag 17 februari 2011

Intervaller på schemat!

Hyde Park, London, sommaren 2010
Idag är det torsdag och för mig innebär det intervaller!
Min träningsplan inför marathon är ett lagom pass, ett intervall pass och ett långpass i veckan.
Lagom pass innebär behaglig fart och behaglig distans, intervaller innebär jobbigt jobbigt och långpass jobbigt men härligt.

Då det är isande kallt i Malmö idag siktar jag på intervaller på löpband, även om det är 100 gånger tråkigare så tänker jag inte riskera köldskador. Tänkte passa på att köra veckans första styrkepass också.
Superviktigt att träna mage och rygg för löpningen. En bra hållning är A och O för att undvika skador.
Jag har klarat mig rätt bra från skador, det är bara mitt högra knä som spökar. Det har dock blivit mycket bättre efter väl investerade pengar i sulor och skor från löplabbet, men det kan fortfarande göra ordentligt ont.
Oftast går det dock snabbt över, men i somras förstörde det min drömtur i Hyde Park i London.

Det var en underbar, solig dag - helt perfekt för en joggingtur i LONDON! Behöver jag säga att jag sjukt pepp! Mitt mål var 15 km och jag sprang visserligen det men sista kilometrarna var jag helt säker på att knät skulle brista.

När jag var klar så dunkade knät aggressivt, inte bra! Efter den turen bytte jag skor och blev mer medveten om hur viktigt löpsteget, hållningen och utrustningen är för att slippa plågsamma löpturer!

/ E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar